My Dive in: Romana English
RSS Articole My Dive

Enigma Moskva

Mai a fost o lună plină în adâncurile Mării Negre, cu o echipă internaţională de scafandri care a cartografiat rămăşiţele epavei Moskva, în căutarea adevăratei poveşti despre scufundarea acestei impresionante nave în timpul celui de-al doilea război mondial. Recent adusă în România de Respiro Diving Center, M/V Argo a fost ambarcaţiunea care a dus echipa în larg, la epavă, în fiecare zi într-o călătorie de două ore, ceea ce i-a făcut să semene şi mai mult cu exploratorii din mitologia greacă, în căutarea lânii de aur, pe o barcă cu acelaşi nume. Sfârşitul lunii mai a încheiat luna de explorări şi urmează să fie prezentate lumii întregi rezultatele şi imaginile expediţiei.

Ne-am întâlnit cu Mircea Popa de la Respiro Underwater Research Society şi cu scafandrii tehnici GUE Max Kryvonos, Philip Yakymov, Oleg Blazhkunov, Serg Ivchenko, Julia Golosiy într-o frumoasă şi însorită după-amiază de mai, în portul Tomis din Constanţa, când aceştia tocmai se întorceau de pe mare, târziu după ora 5 şi după o zi dificilă de scufundări. Arşi de soare şi de mare, păreau puţin obosiţi, dar satisfăcuţi cu ceea ce au realizat în timpul zilei.  Ne-au acordat puţin timp înainte de a purcede spre ale lor şi am realizat un interviu de grup, cu răspunsuri care veneau din toate colţurile mesei: scurte şi la obiect, fără detalii neimportante, fără înflorituri.

Cum este România?” a fost întrebarea de încălzire. „Am fost în România anul trecut, când am găsit de fapt Moskva, şi apoi am revenit la aniversare, de asemenea anul trecut, deci suntem pentru a treia oară aici şi ne simţim foarte bine primiţi”, explică Philip Yakymov. Următoarea întrebare, naturală, a fost de ce sunt interesaţi de Moskva. Discuţia a început să se anime şi toată lumea de la masă a luat parte la ea. Pentru că sunt o echipă formată din membri din Rusia şi Ucraina, consideră că aceasta este o epavă foarte interesantă, „un proiect cu adevărat unic”, dar mai întâi de toate o consideră o parte a istoriei lor, prin urmare nu poate fi doar o altă locaţie de scufundări.

Distrugătorul rusesc Moskva a făcut titlurile presei din România anul trecut [2011], când a fost în sfârşit descoperit pe 3 mai, după doi ani de cercetare şi explorare de către Respiro Underwater Research Society, la câteva zile după ce un grup de scafandri din Rusia şi Ucraina, reprezentanţi GUE, s-au alăturat căutărilor. Unul dintre miturile lumii subacvatice ale Mării Negre a fost astfel adus la suprafaţă şi a fost prezentat publicului.

Explorările de anul acesta au urmărit să aducă mai multă claritate cu privire la ceea ce s-a întâmplat cu adevărat cu Moskva, conform cu ceea ce se găseşte pe fundul mării. „Există o bucată uriaşă care se află la 300 de metri de navă. Am verificat partea principală din cei 127 metri originali şi am încercat să înţelegem ce s-a întâmplat pentru că oamenii care încă îşi mai pot aminti ce s-a întâmplat atunci oferă informaţii diferite”, explică unul dintre membrii echipei de explorare.

Şi, într-adevăr, Moskva încă păstrează anumite mistere – nu este încă clar ce a dus la scufundarea navei de război: o mină care a explodat în baraj, explozia muniţiei aflată la bordul navei în timp ce a fost lovită de un proiectil lansat de pe un vas inamic sau atacul unui submarin aflat în zonă. Informaţiile adunate până acum indică faptul că distrugătorul rusesc, împreună cu alte patru nave, a fost trimis, pe 26 iunie 1941, să atace portul Constanţa. După un atac dezlănţuit în care s-au tras asupra ţărmului 350 de proiectile, distrugătoarele româneşti „Regina Maria” şi „Mărăşti”, aflate pe mare, împreună cu artileria de coastă, au reuşit să deturneze navele sovietice. La trecerea peste barajul de mine construit între Capul Midia şi Tuzla, a avut loc o explozie care a dus la scufundarea navei  de război Moskva în mai puţin de 5 minute.

70 de ani mai târziu, o echipă internaţională de scafandri cartează toate componentele epavei şi adună date din adâncuri, în încercarea de a reface acest puzzle. După primele săptămâni a câte 2-3 scufundări pe zi, împărţiţi în echipe, aceştia au deja câteva observaţii foarte interesante, au găsit nişte torpile şi chiar nişte bucăţi din navă pe care nu le-au văzut anul trecut. Temperatura apei a fost în jur de 5°C şi vizibilitatea a fost mai slabă decât anul trecut, 5-7 metri în comparaţie cu o minunată vizibilitate de 15 metri în 2011. M/V Argo, centrul de scufundări mobil al Respiro, o barcă de 12 metri lungime şi 4 metri lăţime, i-a dus în fiecare zi la Moskva şi înapoi.

Epava se află la aproximativ 20km de ţărmul românesc şi la o adâncime de 45 de metri (de fapt începe la 37 de metri şi coboară până la 45), fiind aşezată cu chila pe nisip. Aproximativ două treimi din epavă sunt bine conservate înspre pupă, distrugătorul având o înclinaţie de aproximativ 30-35° spre babord, cu tunurile, suprastructura, elicea, cârma şi alte elemente intacte chiar dacă explozia a rupt distrugătorul în două în zona primului motor. Partenerii noştri de discuţie subliniază că nu este o epavă accesibilă oricărui scafandru; necesită certificare corespunzătoare şi o experienţă vastă chiar şi pentru scafandrii tehnici.

Expediţia trebuia finalizată la sfârşitul lui mai, dar nişte neînţelegeri birocratice i-au lăsat pe „argonauţi” pe uscat timp de câteva zile, până când autorizaţiile au fost verificate şi validate. Ultimele zile au fost dedicate filmării în detaliu a rămăşiţelor Moskvei, pentru a fi utilizate în comunicarea rezultatelor în media din România, Rusia şi Ucraina. Astfel, Moskva îşi va arăta faţa ascunsă publicului.

Ne-am încheiat discuţia din port cu o ultimă întrebare: „Ce urmează?”.  Philip Yakymov ne-a spus că „Avem o grămadă de obiective în zona Crimeii, cu adâncimi de la 50 la 100 de metri şi cred că ne va lua ani să le explorăm. Avem de asemenea un alt obiectiv în România, un submarin, 206.” Despre planurile de viitor ale lui Mircea Popa veţi citi într-un viitor articol marca mydive.ro.

Y


Poti scrie un comentariu, sau poti pune un trackback de pe blogul tau:

Scrie un comentariu

Promovează MyDive

Poţi ajuta la promovarea MyDive, apăsând butoanele de Like din site sau punându-ţi una dintre insigne pe blogul tău

Multimedia

Fotografii şi videoclipuri

Contact

Întrebări, critici sau laude? Aici ne poţi contacta

Bg